5  tips för bättre inomhusluft


Vi tillbringar i snitt 90 % av vår tid inomhus, och därför är det viktigt att vår inomhusmiljö är frisk. Så månadens tips denna gång handlar om hur man enkelt får en bättre inomhusluft. 


1. VÄDRA

Om man är missnöjd med inomhusluften är vädring ett effektivt tips. Gör det till en vana att vädra din bostad vid bestämda tider under dagen, t.ex på morgonen, efter jobbet och innan du går och lägger dig. Har du möjlighet att skapa korsdrag genom att t.ex öppna sovrumsfönstret och balkongdörren, räcker 5-10 minuter per gång.


2. STÄDA

Få av oss gillar att städa, men förutom den sköna känslan av ett nystädat hem, är regelbunden rengöring (den gamla tumregeln 1 gång/vecka och storstädning 2 ggr/år fungerar i de flesta hushåll) det bästa sättet att hålla damm och bakterier borta.


3. AVGRÄNSA MATOS OCH FUKT

Inomhusluften försämras vid matlagning, dusch och bastu, och det är viktigt att snabbt bli av med den höga luftfuktigheten genom att alltid öppna fönstret och starta fläkten när ugnen och spisen är igång. Låt gärna fläkten vara igång 10 minuter efter matlagning och dusch.


4. INRED GRÖNT

Gröna växter är fenomenala luftrengörare och tillför rummet syre. Exempel på goda luftrenare är ampellilja, murgröna och fredskalla.


5. SOV MED ÖPPEN DÖRR

Låt dörrarna till sovrummen stå öppna. I stängda rum samlas lätt damm, partiklar och förorenad luft och energin stannar upp. Du märker det genom att rummet känns unket och instängt.


Trevlig fortsättning på veckan!

-Annika